Waar is de banaan

banaan

Laat bezoekers van je website snel zien hoe ze verder kunnen navigeren binnen je website door middel van ... een banaan! De banaan is hierbij een metafoor en werd bedacht door marketingexpert Seth Goth. Bezoekers zou je volgens deze metafoor kunnen vergelijken met ongeduldige aapjes, die alleen maar snel de banaan willen vinden; een duidelijke, opvallende knop die direct en snel laat zien wat je volgende stap binnen een website is. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker minder snel afhaakt, omdat de hoofdzaken binnen de site duidelijk zijn. Niet alleen op de homepage, maar ook op de achterliggende pagina’s.

Behoefte vervullen

Het gaat er om dat de bezoekers makkelijk door de website kunnen navigeren, zonder veel te hoeven zoeken en ongeduldig te worden. Van belang is wel dat er per pagina maar 1 banaan te zien is. Anders zorgt dit juist weer voor chaos en keuzestress. De 'banaan' kan bijvoorbeeld opvallen door de kleur, de grootte, de vorm, de witruimte eromheen enz. De 'banaan' zou bijvoorbeeld een 'download-knop' kunnen zijn, 'inloggen', 'voordeel-knop', 'kijk-hoe-het-werkt-knop' of een 'meer-informatie-knop'. Denk goed na bij het benoemen van de call-to-action-button (de banaan), probeer met deze knop een behoefte van de klant te vervullen. Dit zou voordeel kunnen zijn, tijdsbesparing, gebruiksgemak maar ook plezier, genieten, leuke dingen enz.

Helder en duidelijk communiceren

Dit laat meteen het belang van goed doordachte vormgeving zien. Je ziet misschien wel eens flyers waarbij de tekst 1 groot blok is zonder duidelijke structuur en zonder duidelijke koppen en tussenkopjes met foto's erbij 'geplakt', vaak heel klein en geen samenhang vormend met de tekst. Niets springt er echt uit, je oog blijft nergens hangen en weinig uitnodigend om te lezen. Of juist het tegenovergestelde, waarbij alles schreeuwt om aandacht door te veel verschillende lettertypes, kleuren, kaders en vooral geen heldere indeling in de tekst maar alles even groot en schreeuwend. Alles probeert elkaar te overstemmen waardoor je eigenlijk niet weet waar je als eerste naar moet kijken. Dit is begrijpelijk omdat je als bedrijf heel veel te vertellen hebt. Belangrijk is echter vaak juist het maken van keuzes over hoe je informatie helder en duidelijk structureert. Je wilt de interesse wekken door de aandacht te sturen naar bepaalde elementen waardoor mensen geïnteresseerd raken of geraakt worden en verder willen kijken.

Nieuwsgierig geworden? Neem contact op dan vertel ik hier graag meer over.